Projekt logo w 7 krokach

Jak samodzielnie zaprojektować logo - 7 podstawowych kroków

Oczywiście podstawową rzeczą przy projektowaniu logo jest wybór nazwy. To jest osobny, czasem trudny temat. W tym wpisie zajmę się jednak przygotowaniem logo w sensie graficznym. Zakładam, że wasza nazwa jest wybrana, a domena zarejestrowana.

1. Ogólny charakter logo

Powinno ono być dopasowane do waszego biznesu, to jasne. Pomyślcie zatem, jakie skojarzenia budzi on w w was. Zapewne chcielibyście, żeby w innych też takie budził. Na tym etapie warto sięgnąć po kartkę i wypisać sobie wszystkie skojarzenia, które przychodzą wam do głowy.

Buciki-dziecięce-na-ubrankach-dziecięcych-wszystko-różowe
Filiżanka-kawy-parująca-stojąca-na-ziarenkach-kawy

Podam wam dwa przykłady, na podstawie których to omówię. 

Pierwszy: firma, która szyje ubranka dla dzieci w przedziale wiekowym 3-9 lat.
Skojarzenia: radość, lekkość, beztroska, dziecięcość, jasne kolory, pastelowe, limonka, samochodzik, lato, wakacje, przedszkole, uśmiech, małe rączki, loczki, minki, światło, podskoki, lalki, klocki, piżamki, rysunki, wygłupy, wierszyki itd. itd.
I już przed oczami zaczyna nam się budować pewien obraz. 

Drugi przykład. Firma sprzedająca wysokogatunkową kawę. 

Skojarzenia: zapach, brąz, czerń, smuga światła, parująca filianka, mleko, cynamon, ziarenka kawy, stół, bar kawowy, rozmowa z przyjaciółmi, spotkania z ludźmi, relaks, wolny czas, czytanie książek, zimowy poranek…

Tym razem mamy przed oczami zupełnie inny obraz. I to są właśnie te obrazy, czy odczucia, które chcemy wywołać w innych. Mając taką podbudowę będzie nam dużo łatwiej podejmować kolejne decyzje.

2. Na początku pracuj na wersjach czarno-białych. 

Wszystkie następne kroki wykonajcie używając tylko czarnego koloru (różne odcienie szarości też są dozwolone). To nieco „ograbi” pierwsze projekty z uroku, ale na takich wersjach najlepiej widać, wszystkie błędy i niedociągnięcia. Potem, gdy dodacie kolor, logo tylko zyska. Być może niektóre osoby pozostaną przy projektach czarno-białych. To też jest dobry wybór. Logo i tak zawsze powinno mieć wersję czarno-biała. Kolor tylko doda mu atrakcyjności.

Lista-fontów-do-wyboru-przy-projektowaniu-logo

3. Odpowiednie fonty

Przejrzyjcie dostępne fonty. Które z nich, będą pasowały do waszej listy skojarzeń? W Canvie (o projektowaniu logo w Canvie jest osobny wpis), macie ich duży wybór, ale każdy inny program również zapewnia dostęp do wielu różnych odmian. 

W sieci można znaleźć darmowe fonty, ściągnąć je i zainstalować na swoim komputerze. Trzeba jednak dokładnie czytać licencję, bo większość z nich nadaje się tylko do użytku prywatnego. Użycie ich do zaprojektowania logo np. sklepu, lub bloga, który przynosi wam dochód, to już nie jest użytek prywatny.

 

Żeby dokładnie przyjrzeć się wybranym fontom, najlepiej jest napisać kilka wersji logo wybranymi fontami i obejrzeć je poukładane obok siebie. Ważne, żeby były mniej więcej tego samego rozmiaru, żeby porównanie wypadło wiarygodnie.

4. Znak graficzny

Jeśli planujecie logo, które obok elementów tekstowych zawiera również znak graficzny, to jest to ten moment :) Znak graficzny jest jednym z trudniejszych elementów do zaprojektowania. Ale logo nie musi koniecznie takiego elementu posiadać. Układ literowy też może być ładny i oryginalny. Jeśli jednak zależy wam na takim znaku, trzeba wziąć pod uwagę kilka rzeczy.

Po pierwsze, czy taki znak ma coś konkretnego przedstawiać, czy ma mieć charakter raczej abstrakcyjny. Czy ma składać się z wielu, czy z jednego prostego elementu.

Zestaw-logotypow-popularnych-firm-Twitter-Pepsicola-Apple-Shell-Mercedes

Po drugie, trzeba koniecznie pamiętać, że wasze logo będzie używane w różnych sytuacjach. I o ile z powiększaniem go raczej nie będzie problemu, to w drugą stronę, czyli zmniejszanie może nastręczyć dużo problemów. Zawsze, ale to zawsze, sprawdzajcie, jak będzie wyglądał w najmniejszym rozmiarze, który dla niego przewidujecie. Na przykład na stronie internetowej, albo na wizytówce. Niektóre drobne elementy mogą być zupełnie nieczytelne, albo wręcz niewidoczne. To jest błąd popełniany czasem nawet przez zawodowych grafików. 

Po trzecie. Jako znak garficzny można wykorzystać wiele gotowych elementów (pamiętajcie tylko, żeby sprawdzić licencję, czy takie użycie jest dozwolone). Można gotowe obiekty mniej lub bardziej przerobić, albo narysować coś samemu. Nie przerażajcie się :) To mogą być naprawdę proste rzeczy. W pewnym sensie logo im prostsze tym lepiej. Czasem wystarczą dwa połączone kwadraty, albo jakiś zygzak. 

5. Czas na pierwsze decyzje

Na tym etepie zazwyczaj wszyscy mają sporo wariantów logo, o których intesywnie myślą. Zanim wybierzecie ostateczną wersję, zróbcie sobie przerwę. Na pół dnia. Jeden dzień, albo i na dłużej. Nie patrzcie na nie wcale. A potem „świeżym” okiem spójrzcie na wasze projekty i wybierzcie jeden lub dwa. Ale nie więcej. Nad nimi trzeba będzie jeszcze trochę popracować, więc jeśli będzie ich więcej, to ilość pracy was przygniecie, a wcale nie musi to wpłynąć na jakość projektu.

6. Dopiero teraz dodaj kolory

Mając przygotowaną listę skojarzeń, można wybrać kilka podstawowych kolorów, wokół których wasz projekt będzie się obracał.
Ważne! Nie bój się zmienić zdania w trakcie pracy. Każdy najbardziej „zawodowy” grafik, zmienia zdanie. Nie sposób wszystkiego przewidzieć. Nie można czuć się zniewolonym swoimi wyborami. Oczywiście trzeba zachować umiar :) Zmiana zdania co godzinę, zaprowadzi każdego na skraj załamania nerwowego :) Jeśli jednak będziecie mieli poczucie, że wybrane kolory nie pasują do projektu, albo wy z nimi źle się czujecie, zmieniajcie zdanie. 

Nie zapisujcie jednak zmian na tym samym projekcie. Zapisujcie je co jakiś czas pod nowymi nazwami. Zawsze będziecie mogli do nich wrócić w razie potrzeby.

Ja rekomenduję wybór dwóch kolorów. Jeden podstawowy i jeden dopełniający (w tym wypadku czarny liczę jako kolor). Ewentualnie trzech. Ale to już naprawdę max. Zdarza się, że niektóre loga mają więcej kolorów. Ale utrzymanie wówczas wszystkiego w ryzach jest naprawdę trudne i rzadko wychodzi z tego dobry projekt.

7. Ostateczny wybór

Teraz macie dwa loga, a każde w kilku wersjach kolorystycznych. Jak spośród nich wybrać to ostateczne?
Bardzo dobrą metodą jest wydrukowanie ich wszystkich. Każde na osobnej kartce (to ważne). Rozłóżcie je potem na stole (gdzie będą mogły przez dłuższy czas tak poleżeć) lub powieście na ścianie. Po jakimś czasie (niektórzy potrzebują kilku godzin, inni kilku dni) zacznijcie zabierać te, które z czystym sumieniem możecie odrzucić. Dość szybko okaże się, że zostały wam 2-3 wersje. 

Teraz możecie poradzić się innych osób. Sprawdzić, jak wyglądają w zmniejszeniu. Spróbować dodać je na roboczo do waszej strony, umieścić na potencjalnej wizytówce (nawet jeśli inne dane będą tylko zamarkowane), albo ulotce. Słowem, sprawdźcie, jak wyglądałoby wasze logo w praktycznym zastosowaniu. To jest bardzo ważny etap i naprawdę nie warto go pomijać.

W jakim programie projektować logo.

Praktycznie każdy program, w którym można pisać, do tego się nadaje. Jednak najlepszym formatem jest eps lub ai. W tych formatach logo  zapisane jest w formie wektorowej, dzięki czemu ma maksymalnie wysoką jakość i możemy użyć go do każdego projektu w każdej wielkości. Jeśli jednak nie macie dostępu do AdobeIllustrator, AffintyDesign lub innego programu wektorowego, możecie użyć chociażby Canvy. Pamiętajcie jednak, żeby logo zaprojektować maksymalnie duże (na przykład na cała stronę A4). Zmiejszyć zawsze je można, ale jeśli zapiszecie je jako jpg lub png powiększyć się już nie da. Takie powiększenie powoduje, że krawędzie stają się niewyraźne, rozmyte lub rozpikslowane. A i kolory mogą stać się nierówne. 


Dlatego:
• najlepszy jest program, w którym można zapisać pliki jako wektory
• warto zapisać logo maksymalnie duże (minimum na całą stronę A4)
• nie wyrzucajcie pliku, w którym robiliście projekt (np. w Canvie), może kiedyś będziecie chcieli do niego wrócić i coś zmienić

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *