Jak dodać śnieg na zdjęciu

Czy można sfotografować padający śnieg? Można. Czy jest to łatwe? Nie :) Jest to bardzo trudne nie tylko dlatego, że biały puch coraz rzadziej pada z nieba. Nie każda sytuacja, nawet jeśli już coś tam prószy, sprzyja utrwaleniu go w kadrze. Zatem jak dodać śnieg na zdjęciu zrobionym bez niego?

Najpierw należy zadać sobie pytanie, czy każde zdjęcie się nadaje do dodania śniegu. Teoretycznie tak. Oczywiście na zdjęciu z ciemnym tłem będzie to łatwiejsze, bo śnieg w naturalny sposó będzie odcinał się od tła. Na całkiem białym tle też jest to możliwe, ale wymaga zastosowania specjalnych technik. Dzisiaj chciałabym pokazać metodę uniwersalną, która sprawdzi się i na ciemnym ina jasnym tle (z wyłączeniem całkiem białego).

Śnieg-na-zdjęciu-otwieranie-zdjęcia

Najpierw należy otworzyć zdjęcie, na którym będziemy dodawać padający śnieg. Moje zdjęcie zrobione było w studio, na sesji z zimowymi napojami. Mamy filiżanki z czekoladą (choć jej na tym ujęciu nie widać :) ) i bitą śmietaną na wierzchu. Tło jest lekko szare, całość ogólnie dość jasna.

Warstwy, które utworzyłam obrabiając nieco ten kadr, zostały zebrane w teczce „Background files”, nie będą one potrzebne w trakcie dalszej pracy, tak więc każdy może otworzyć swój plik już obrobiony i zapisany w jednej warstwie.

Śnieg-na-zdjęciu-otwieramy-paletę-z-ustwieniami-pędzla

• 1 •

Pracować będę na warstwach, utworzyłam więc pierwszą i nazwałam Snow1.

Do dalszych działań potrzebny mi będzie Brush (Pędzel) z odpowiednimi ustawieniami. Żeby je skonfigurować, otworzyłam paletę Brush Settings (F5) i zmieniłam ustawiena na pierwszym poziomie: Hardness i Spacing. Śnieg ze swojej natury jest miękki na brzegach i pada w oddzielnych płatkach. Twardość brzegu i odległość między płatkami zależy od preferencji każdej osoby malującej swój śnieg. Zawsze można wrócić na ten poziom, żeby wprowadzić korektę.

Śnieg-na-zdjęciu-ustawienia-pędzla-brush-settings

• 2 •

Na drugim poziomie (Shape Dynamics) trochę zmodyfikowałam kształt moich przyszłych płatkow śniegu. Niektóre z nich są okrągłe, inne owalne. Jedne są wyrażnie jesne, drugie półprzezroczyste. 

Warto poeksperymentować z różnymi ustawieniami nawet w trakcie pracy nad zdjęciem, już po pierwszym zdefiniowanym pędezla. Trzeba tylko pamięctać, żeby te punkty były jak najbardziej różnorodne. Przecież płatki śniegu też są mocno zróżnicowane.

Śnieg-na-zdjęciu-poziom-trzeci

• 3 •

Poziom trzeci, czyli Scattering. Tutaj zmieniłam rozproszenie poszczególnych elementów. Najczęściej używam tutaj Count: 2.  W okienku na dole od razu zmienia się układ elementów, więc łatwo zaobserwować, co się dzieje z naszym wzorem.

Śnieg-na-zdjęciu-warstwa-pierwsza-ustwaienia-pędzla-textura

• 4 •

Texture pozwala wybrać rodzaj tekstury, czyli zmodyfikowania wnętrza każdego elementu. Pierwsza w tym wypadku jest najlepsza i tą polecam. Dość mocno różnicuje wnętrze kropek nadając im pożądany zróżnicowany chareakter. Warto tutaj też dopasować, odpowiednio do swoich potrzeb, jasność, kontrast, jitter (można by to przetłumaczyć jako zaszumienie) i przede wszystkim Mode. Ja wybrałam Multyply, chciałam, żeby płatki nieco wtapiały się w tło.

Śnieg-na-zdjęciu-praca-na-pierwszej-warstwie

• 5 •

Mając tak przygotowany pędzel, zaczęłam malować nim na stworzonej wcześniej wartswie. Ponieważ moje zdjęcie jest duże, wielkość pędzla ustawiłam na 175. Trzeba pamiętać, że wielkość numeryczna nie pokazuje bezwzględnej wielkości pędzla, tylko jego proporcje w stosunku do wielkości i rozdzielczości zdjęcia. 

Opacity (krycie) ustawiłam na 50%. Śnieg jest delikatny, prześwituje przez niego światło, malując go w sztuczny sposób, trzeba to uwzględnić.

Malowałam w sposób nieregularny (żeby uzyskać jak największą naturalność).

Malując padający śnieg niezwykle ważną rzeczą jest (o czym wiele osób zapomina), żeby wyobrazić sobie scenę ze zdjęcia jako trójwymiarową. Niektórzy malują śnieg (czy deszcz, bo to dotyczy obu tych rzeczy), jakby padał on tylko w jednej płaszczyźnie. Tuż przed obiektywem. Żeby uzyskać bardziej realistyczny efekt, należy stworzyć kilka warstw-planów. Najbliższy, nieco oddalony i najdalszy. Może być ich więcej, ale te trzy są niezbędne. Zbudują wrażenie przestrzeni, trójwymiarowości.

Śnieg-na-zdjęciu-wartswa-druga

• 6 •

Na warstwie Snow1 namalowałam śnieg lekko rozmyty, przenikający się z tłem, jakby poza polem ostrości.

Na drugiej warstwie, Snow2, ustawiłam Opacity (Krycie) na 100% i zmniejszyłam o połowę wielkość pędzla. Zmieniłam też nieco ustawienia w palecie Brush Settigs. Można je zmieniać dowolnie, chodzi o to, żeby poszczególne elementy były dużo mniejsze i wyraźnie różne od pierwszego zdefiniowanego pędzla. Dzięku temu uzyskuje się wrażenie planów i większej naturalności.

Śnieg-na-zdjęciu-warstwa-druga-rozmycie-krawędzi-płatków-śniegu

• 7 •

Ponieważ przy zmniejszeniu poszczególne elementy nieco się wyostrzyły (rozmycie jest przecież proporcjonalne do wielkości pędzla), uznałam, że ta warstwa potrzebuje nieznacznego rozmycia.
Za pomocą Filtra Gaussion Blur uzyskalam efekt zmiękczenia krawędzi elementów składających się na płatki śniegi.

Śnieg-na-zdjęciu-rozmycie-krawędzi-płatków-śniegu

• 8 •

Żeby dodać nieco dynamiki ponownie zastosowałam Filtr, tym razem Motion Blur. Rozmywa on elementy w określonym kierunku.

Śnieg-na-zdjęciu-warstwa-trzecia-kolejna-modyfikacja-pędzla

• 9 •

Trzecia warstwa, Snow3, to kolejna warstwa, na której malowałam pędzlem z nieco zmienionymi ustawieniami (w palecie Brush Setting – F5). Każde zdjęcie wymaga nieco innego ustawienia pędzla dla każdej warstwy. Nie ma uniwersalnych parametrów. Ja mogę pokazać jedynie mechanizm i narzędzia, które można zastosować do tego celu.

Śnieg-na-zdjęciu-warstwa-czwarta-z-predefiniowanym-pędzlem

• 10 •

Warstwa czwarta jest ostatnią, której użyłam do stworzenia padającego śniegu. Jednak tym razem do zdefiniowania pędzla nie wykorzystalam palety Brush Settings. Tutaj chciałam pokazać, że można skorzystać z gotowych pędzli predefiniowanych.
Ja używam ich rzadko, bo zazwyczaj trudno mi dobrać idealny do efektu, który chcę osiągnąć. Ale czasem się przydają… :)

Ja wybrałam jeden z serii Kyle’s Brushes – Kyle’s Real Watercolor – Spatter Spread.

Malując padający śnieg niezwykle ważną rzeczą jest (o czym wiele osób zapomina), żeby wyobrazić sobie scenę ze zdjęcia jako trójwymiarową. Niektórzy malują śnieg (czy deszcz, bo to dotyczy obu tych rzeczy), jakby padał on tylko w jednej płaszczyźnie. Tuż przed obiektywem. Żeby uzyskać bardziej realistyczny efekt, należy stworzyć kilka warstw-planów. Najbliższy, nieco oddalony i najdalszy. Może być ich więcej, ale te trzy są niezbędne. Zbudują wrażenie przestrzeni, trójwymiarowości.

Śnieg-na-zdjęciu-użycie-gotowych-presetów

• 11 •

Na tej warstwie chciałam stworzyć wrażenie dużych płatków, mocno rozmytych, fruwających blisko obiektywu. W pierwszym kroku, malowałam pędzlem na nowej warstwie. Jednak takich plam nie może być zbyt dużo. Takich dużych płatki śniegu przed samym obiektywem znajduje się najwyżej kilka.

Śnieg-na-zdjęciu-mocne-rozmycie-płatków

• 12 •

Teraz oczywiście trzeba całą warstwę mocno rozmyć. Filtr > Gaussion Blur. Stopień rozmycia trzeba dobrać do każdego zdjęcia indywidualnie.

Śnieg-na-zdjęciu-ostateczna-wersja

• 13 •

Usunęłam kilka największych płatków, gdyż dla tego zdjęcia było ich za dużo. 

Finalnie tak wygląda całe zdjęcie ze wszystkimi warstwami śniegu. Są wyrażnie zaznaczone plany. Są różne wielkości płatków śniegu, są różne jego kształty, stopień przezroczystości i kierunki jego padania. Kierunki padania nie powinny być bardzo zróżnicowane, bo pod wpływem ruchu powietrza będą się układały w jedną stronę z drobnymi odchyleniami.

Poniżej znajdują się screeny, na których włączone są pojedyncze warstwy, żeby można było dokładnie zobaczyć, jak wyglądają, gdy poszczególne warstwy na siebie nie wpływają.

Śnieg-na-zdjęciu-poszczególne-warstwy-pierwsza
Śnieg-na-zdjęciu-poszczególne-warstwy-druga
Śnieg-na-zdjęciu-poszczególne-warstwy-kolejna
Śnieg-na-zdjęciu-poszczególne-warstwy-czwarta
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *