Camera Raw plus Frequency Separation jako sposób na prześwietlone zdjęcie

Pierwszy-obrazek-wpisu-do-techniki-frequency-separation-i-ustawienia-camera-raw

Podczas robienia zdjęć w świetle zastanym napotykamy sporo problemów. Zasadniczo powinniśmy być przygotowani na trudne warunki oświetleniowe (np. nadmiar lub niedomiar światła), ale życie jest życiem i czasem nie jesteśmy :)

Zdarza się więc, że finalnie mamy zdjęcia z błędami. Dzisiaj chciałabym pokazać, jak postępować z takim zdjęciem. Ratowanie prześwietlonego zdjęcia czasem jest niemożliwe. Dzisiejszy przykład to praca ze zdjęciem lekko prześwietlonym w światłach i lekko niedoświetlotnym w cieniach. 

Wbrew pozorom korekta takiego zdjęcia nie jest szczególnie trudna. Całość pracy to przede wszystkim odpowiednie ustawienia w Camera Raw. Przy silniejszych niedoświetleniach takie postępowanie może nie być wystarczające. O takich zdjęciach przygotuję osobny wpis. Prócz zmiany ustawień w Camera Raw (albo w Lightroomie, bo nieczym się to nie różni) przedstawię podstawy techniki Freguency Separation użytej tutaj do niewielkiej korekty skóry. Specjalnie wybrałam zdjęcie, które nie wymaga głębokiej korekty, żeby skupić się na technice. Na zasadach jej przeprowadzenia. Jest to prosta technika, wymaga jednak pewnej wprawy. Ale nie jest trudno jej się nauczyć. Pozostaje mieć tylko nieco cierpliwości, żeby nabrać doświadczenia i szybkości.

Camera Raw

No to zaczynamy :) Najpierw otwieramy zdjęcie zrobione w formacie RAW. Ja użyłam Photoshopa z wtyczką Camera Raw, ale równie dobrze można użyć Lightrooma, albo jakiegokolwiek innego programu do otwierania RAWów.

Ustawienia są wyzerowane i widać jak wygląda „surowe” zdjęcie. Światła są prześwietlone, a cienie nieco niedoświetlone. Nie jest to jakiś dramat, ale jednak zdjęcie nie robi dobrego wrażenia. Chciałabym uzyskać bardziej zrównoważony efekt.

CameraRaw-ustawienia zdjęcia-korekta-kolorystyczna-podstawowa

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić przed jakimikolwiek działaniami jest uświadomienie sobie, jaki efekt chcemy osiągnąć. Jest to absolutna podstawa, bo warunkuje wszystkie następne działania. Moim zamiarem jest uzyskanie zdjęcia bez prześwietleń ze zdecydowanie zacienionymi partiami. Zdjęcie ma mieć charakter letniego, ciepłego, popołudniowego dnia.

W związku z tym muszę przede wzystkim osłabić światła i rozjaśnić cienie. Obniżam Highlights (Jasność) oraz Whites (Biele). Jaka jest różnica między tymi dwoma suwakami? Mówiąc najprościej: Highlights dotyczy najjaśniejszych miejsc na zdjęciu, wszelkich detali lub odbić. Zazwyczaj nie ma ich dużo. Whites dotyczy jasnych obszarów. Obejmuje szerszy zakres niż działający punktowo Highlights. Jest to oczywiście uproszczone rozróżnienie, ale daje ogólny obraz, czym te funkcje się różnią.

Przesuwamy raz jeden, raz drugi suwak, obserwując zdjęcie. Zmniejszamy natężenie jasnych tonów do momentu, gdy znikną wszystkie prześwietlenia, ale obraz zachowa rozświetlenia. Zbyt mocne obniżenie świateł może skutkować tym, że zdjęcie zacznie wydawać się „płaskie”, pozbawione trójwymiarowości.

Teraz trzeba rozjaśnić cienie. Mamy do dyspozycji dwa suwaki. Shadows i Black. Można by je porównać do tych omówionych powyżej, tylko odnoszących się do ciemnych partii zdjęcia. Black (określa najciemniejszy punkt na zdjęciu) będzie przeciwieństwem Highligts (najjaśniejszego punktu). Shadows zaś to przeciwieństwo White. 

Ponieważ nie chę rozjaśniać najciemniejszego punktu zdjęcia, bo dzięki niemu mogę zachować duży kontrast i efekt mocnego słońca, na razie go nie ruszam. Zaczynam od Shadows. Przesuwam suwak w prawo, obserwując zdjęcie. Staram się uzyskać część twarzy wyraźnie zacienioną, ale pełną szczegółów. To właśnie one decydują, czy zdjęcie będzie wydawało się „pełne treści”, czy będzie to tylko „pstryknięta fotka” :)

Ustawienia, które widać na powyższym screenie są moim zdaniem odpowiednie do tego zdjęcia. Pamiętajcie, że do raz ustawionego suwaka można wrócić, dopóki zdjęcie nie zostanie ostatczenie otwarte. Po otwarciu następuje zerwanie łączności z plikiem RAW. Ponowna korekta za pomocą filtra: Filter > CameraRawFilter jest oczywiście możliwa, ale zdjęcie nie odwołuje się już do pliku pierwotnego. Można użyć wszystkich funkcjonalności flitru CameraRaw, ale dostępna ilość informacji będzie już ograniczona.

Kadrowanie

Kadrowanie-narzędzie-crop-pierwszepodejście

Na tym etapie kadruję zdjęcie. Nie mam jakiegoś ulubionego momentu na kadrowanie. Wiem, że są zwolennicy kadrowania na samym końcu, po zrobieniu wszystkich korekt. Jest to dobry zwyczaj. Sama często go stosuję. Czasem jednak jestem pewna, jak powinien kadr wyglądać. Niekiedy konieczne jest odcięcie jakiegoś fragmentu zdjęcia, bo są tam np. przeszkadzające elementy. Ja lubię najbardziej kadry w formacie 3:4 albo do nich zbliżone. Format zdjęcia prosto z aparatu jest dla mnie zbyt długi. Ale jest to wyłącznie kwestia osobistych preferencji. Nie ma złych formatów. Wszystko zależy, jak będzie on zakomponowany.

Odcięłam fragment zdjęcia po prawej stronie. Głowa nie jest dokładnie w centrum zdjęcia. Można zastosować takie kadrowanie, gdyż wzrok modela biegnie w prawą stronę. Zawsze można, a nawet trzeba, zostawić nieco więcej przestrzeni przed twarzą modela. Czyli po tej stronie, w którą twarz jest zwrócona, albo tą w którą kieruje się wzrok. Nie musi to być wielka różnica (choć może taka być). To zależy od kompozycji całego zdjęcia i wszystkich jego elementów.

Frequency Separation

Frequency Separation to technika korekty skóry. Wiele osób uważa, że jest trudna. W teorii, jak zaraz zobaczycie, jest mega łatwa. Trudność polega na tym, że aby osiągnąć w niej biegłość, trzeba trochę poćwiczyć. I tyle. Dlatego dzisiaj wybrałam zdjęcie, na którym nie ma wielu problemów skórnych. Dzięki temu łatwo będzie się zorientować, jak ta technika działa.

Frequency Separation jest często używana do korekty zdjęć „beauty”. Retuszerzy za jej pomocą osiągają efekt doskonałej skóry. Moim zdaniem taka skóra wygląda trochę sztucznie. Czasem taki efekt ma swoje uzasadnienie. Jednak poza zdjęciami beauty wygląda to nienaturalnie, i ja osobiście, zazwyczaj nie stosuję tak głębokiej korekty.

Żeby zacząć pracę z tą techniką, należy przygotować dwie dodatkowe warstwy w Photoshopie. Najpierw trzeba skopiować warstwę Background (Tło) i nazwać ją Color. Nazwać można ją w sumie dowolnie, warto jednak, aby była to nazwa charakterystyczna i używana we wszystkich następnych zdjęciach. Łatwiej potem, przy wielu warstwach, nie pogubić się w dalszej pracy.

FrequencySeparation-korekta-warstwy

Teraz czas na warstwę drugą. Proponowana nazwa to Texture (Tekstura). Obie nazwy mają swoje odbicie w tym, co dana warstwa „robi” w zdjęciu. Warstwa Color będzie dotyczyła wyłącznie zmian kolorystycznych, zaś warstwa Texture wyłącznie zmian dotyczących faktury skóry. 

Dla wygody możemy obie warstwy zebrać w jednej grupie i nazwać ją Frequency Separation. Żeby to zrobić, zaznaczamy obie warstwy (z klawiszem Shift), a potem wybieramy z klawiatury cmd+G (na Windows ctrl+G).

FrequencySeparation-praca-na-warstwach-Color-Blur

Dalsze przygotowania warstw do korekty trzeba zacząć od ich przekształcenia. Warstwa Color: w celu ujednolicenia kolorytu skóry, należy ją rozmyć. Można to zrobić za pomocą Filtra Blur->Gausiion Blur. 

FrequencySeparation-GausiionBlur-przygotowanie-do korekty

Ważną kwestią jest wybór siły filtra. Ja zazwyczaj wybieram między 3 a 9. Dużo zależy tu od zdjęcia, przy skórze bardzo nierównej zbliżam się górnej granicy, przy skórze, która potrzebuje niewiele zmian, zazwyczaj ograniczam się do 3-4. Zawsze można nakładanie filtru powtórzyć. Są też inne narzędzia, które na późniejszym etapie pozwalają dodatkowo wybrane powierzchnie dodatkowo rozmyć lub ujednolicić kolorystycznie. 

Ogólna zasada jest taka, żeby rozmywać skórę do momentu, aż zaczynają znikać drobne zmiany i nierówności, ale żeby nie rozmyły się nadmiernie kontury obiektów (typu: oczy, nos, usta, szyja itp.)

FrequencySeparation-Color-Blur-ustawienia

Żeby utworzyć warstwę, na której będziemy edytować fakturę skóry, aktywujemy warstwę Texture, czyli na nią klikamy. W drugim kroku przechodzimy do: Menu ->Image ->Apply Image.

Wybieramy następujące ustawienia, które są zawsze takie same dla wszystkich zdjęć. 

Layers: wybieramy warstwę Color (warstwa rozmyta, przygotowana wcześniej do daleszj obróbki). Musi ona zawsze znajdować się pod warstwą Texture.

FrequencySeparation-Texture-ustawienia

Blending: Substract (dla zdjęć 8 bitowych, czyli tych, które najczęściej używamy) i Add (dla zdjęć 16 bitowych). Po efektach łatwo zorientować się jakiej opcji użyć. Zdjęcie powinno stać się szare z lekkim, delikatnym zaznaczeniem konturów obiektów ze zdjęcia.

FrequencySeparation-Texture-ustawienia-zaawansowane

Inne ważne ustawienia (również niezmienne dla wszystkich zdjęć): Scale: 2, Offset: 128. Reszta ustawień pozostaje po zmian.

FrequencySeparaton-warstwa-LinearLine

Po zaakceptowaniu polecenia Apply Image widzimy szarą warstwę. W palecie Layers zmieniamy sposób jej krycia na: LinearLine. Warstwa staje się przezroczysta i ponownie pojawia się zdjęcie wyglądające jakby nie było na nim wprowadzanych żadnych zmian. I to jest prawidłowy efekt. Obie rozdzielone warstwy są sumą informacji zawartych w zdjęciu oryginalnym. Tyle, że teraz można manipulować dwoma oddzielnymi warstwami.

FrequencySeparation-warstwa-Color-pierwsze-zmiany

Po wyłączeniu podglądu warstwy Texture i aktywowaniu warstwy Color (poprzez kliknięcie na nią), można przystąpić do usuwania największych zmian na skórze za pomocą narzędzia Healing Brush. Pobieramy próbkę z podobnego kolorystycznie miejsca (alt+klik), a następnie klikamy (już bez altu) na miejsce, które chcemy zmienić. Należy pamiętać, żeby nie pobierać próbki dwa lub więcej razy z tego samego miejsca. Powoduje to bowiem tworzenie się nieprzyjemnego dla oka powtarzającego się wzorka. W efekcie nie polepszamy, tylko pogarszamy ostateczny efekt.

Na tym etapie trzeba usunąć tylko największe kolorystyczne nierówności. 

FrequencySeparation-Texture-korekta-niedoskonałości-skóry

Ponownie włączamy warstwę Texture. Za pomocą tego samego narzędzia: Healing Brush, kontynuujemy usuwanie zmian skórnych. Znamiona, pryszcze, inne „śmieci” na skórze można bezpiecznie usunąć na tej warstwie. Praca na tej warstwie nie wpływa na zmianę kolorystyki zdjęcia. Dotyczy wyłącznie jej struktury.

Korekta jasności

Curves-korekta-kolorystyczna=podstawowa

Frequency Separation jest gotowe. Przyglądając się zdjęciu doszłam do wniosku, że lewa strona twarzy modela jest jednak nieco zbyt ciemna. Dlatego z palety Adjustments wybrałam opcję Curves i zmieniłam krzywą, żeby rozjaśnić zdjęcie przede wszystkim w średnio ciemnych wartościach tonalnych. Ponieważ nie chcę rozjaśniać całego zdjęcia, a tylko jego fragment, muszę użyć maski.

Korekta-tonalna-curves-invert

Zamiana maski z przezroczystej na blokującą polega na kliknięciu ikony maski na wybranej warstwie, a następnie wybraniu polecenia cmd+I (Windows: ctrl+I). Wszelkie zmiany, które zostały naniesione w trakcie tworzenia warstwy Curves, zostały wysłonięte.

Curves-korekta-pędzlem-na-warstwie

Żeby „zaaplikować” korektę, w miejscach, które chcemy rozjaśnić, wybieramy narzędzie Brush i,  używając koloru bialego, malujemy na warstwie w wybranych miejscach. Należy pamiętać, że pędzlem można malować w różnych stopniach przezroczystości, dzięki czemu możemy stopniować siłę danego efektu. Jeżeli korekta okaże się nadmierna, można ją cofnąć na kilka sposobów, np. poprzez wybranie koloru czarnego i częściowo ją ponownie zamalować. Można również ustawić niższą przezroczystość warstwy (u mnie 100%) i w ten sposób wpływać na intesywność korekty.

Curves-kolejna-warstwa-rozjaśniająca-oczy

Natężenie świateł i cieni jest zadowalające. Jedynym miejscem, które jest jeszcze nieco zbyt ciemne, jest lewe oko. Dlatego utworzyłam nową warstwę Curves i powtarzam proces w taki sam sposób, jak w przypadku rozjaśnienia ciemnego fragmentu twarzy, przy czym teraz malujemy pędzlem po okolicy oka, w miejscach, które mają być rozjaśnione. Malując dopasowujemy wielkość pędzla i jego intesywność (przezroczystość) tak, aby uzyskać odpowiedni efekt.

HighPass – wyostrzanie

HighPass-wyostrzanie-duplikowanie-warstwy

Można przyjąć, że korekty są gotowe. Tło za modelem pozostawiam bez zmian. Pozostaje jedynie nieznacznie wyostrzyć zdjęcie.

Należy zatem skopiować warstwę Background, a następnie przenieść ją na samą górę (chwycić i przeciągnąć), tak, żeby jej efekty dotyczyły wszystkich warstw poniżej.

Teraz dodajemy filtr do warstwy: Filter > Other > High Pass.

HighPass-wyostrzanie-ustawianie-zakresu-siły

Filtr High Pass ustawiamy w zależności od wielkości zdjęcia oraz od potrzeby jego wyostrzenia. Najczęściej w zakresie od 2 do 5. Szary kolor, który widać w miejscu zdjęcia, jest oczywiście tymczasowy.

HighPass-filtr-rodzaj-przezroczystości

Żeby ta warstwa „zadziałała” musi mieć zmieniony rodzaj krycia. Dlatego w palecie Layers wybieramy Overley lub Soft Light. Obie te opcje znakomicie nadają się do wyostrzania. Najprostsze rozróżnienie między nimi jest takie, że Overlay ma silniejsze działanie od Soft Light. Siłę oddziaływania warstwy można również zmienić w tej palecie przez zmianę Opacity. Łatwo to ustawić, bo każda zmiana jest od razu widoczna i na bieżąco się aktualizuje.

Korekta-zdjęcia-wersja-ostateczna

W trakcie calej korekty zostały wprowadzone następujące zmiany:
a. Ustawienie zdjęcia w Camera RAW
b. Podstawowa korekta za pomocą techniki Frequency Separation
c. Punktowa korekty jasności Curves
d. Dodanie filtra wyostrzającego High Pass

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *