Biżuteria – korekta w Photoshopie

Czy zdarzało wam się czasem zrobić zdjęcie, z którego nie jesteście zadowoleni, ale które musicie gdzieś użyć? Czy patrzyliście z niezadowoleniem na plik zgrany właśnie z karty aparatu i załamywaliście ręcę?
Jestem pewna, że tak. Takie rzeczy przydarzają się każdemu. Każdemu. Zapewniam was :)

Czy zatem w takiej sytuacji jedynym wyjściem jest powtórzenie sesji? A co, jeśli z jakiś powodów powtórzyć się jej nie da?

W takiej sytuacji była niedawno moja znajoma. Bardzo chciała uratować zdjęcia swojej biżuterii. Wiele czynnikow złożyło się na to, że nie wyszły one zgodnie z jej oczekiwaniami. Dla nas jednak w tym momencie przyczyny nie są ważne i nie będziemy dzisiaj się nimi zajmować.

Nasz dzisiejszy temat, to jak z normalnego, średnio naświetlonego, lekko nieostrego zdjęcia zrobić zdjęcie, które będzie interesujące.

 

RAW

Zdjęcie na szczęście zostało zrobione w Rawie. To daje  znacznie większe pole manerwu niż w przypadku jpg-ów. Raw oferuje dużo szerszy obszar kolorystyczny :). Stosując zatem obróbkę w LR czy PS mamy na czym się oprzeć. Rozjaśniając lub przyciemniając zdjęcie, mamy skąd czerpać informacje o kolorach.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-CameraRaw-bez-ustawień

Tak wygląda zdjęcie po otwarciu w module Camera RAW w Photoshopie. Użyłam go zamiast Lightrooma, bo wiem, że bedę potrzebowała warstw i masek do obróbki tego zdjęcia. Ja zresztą preferuję ten program, nie używam presetów, nie obrabiam też zbyt często dużych serii zdjęć, więc nie potrzebuję zautomatyzowanych funkcji.

Od razu widać, że zdjęcie jest naświetlone w miarę prawidłowo, ale brakuje mu ostrości. Można dopatrzeć się jej wąskiego zakresu, jednak nie wypada on na głównym elemencie zdjęcia, czyli na pierścionku.

Dodatkowy kłopot z tym zdjęciem jest taki, że jest ono trochę bez wyrazu. Główny elemnt gubi się pośród ksztaltów i kolorów otaczającej go przestrzeni. Trzeba go jakoś wyróżnić spośród tego wszystkiego.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-CameraRaw-ustawienia

Balans bieli był ustwaiony prawidłowo, zatem niczego tu nie zmieniałam. Zmniejszyłam ekspozycję, żeby wyciszyć nieco tło. Zwiększyłam sporo kontrast, bo zdjęcie samo z siebie nie było ostre, więc trzeba się ratować w każdy sposob :)

Mimo że jest to biżuteria artystyczna, wszelkie bliki i odbicia będą ładnie budowały zdjęcie, dlatego bardzo mocno zwiększyłam zakres świateł (highlights i whites), odrobinę zjechałam z ciemnymi tonami (shadows i black), żeby w czerniach nie porobiły się nieprzyjemne „czarne dziury”. 

Ponieważ zdjęcie nie było ostre w naturalny sposób, dodalam Clarity, choć normalnie staram się unikać wyostrzania zdjęć na tym etapie.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-otwarcie-zdjęcia

PHOTOSHOP

Po otawrciu zdjęcia, od razu je skadrowałam. To również zabieg, który rzadko stosuję na tym etapie obróbki. Jednak na zdjęciu tyle się działo, że obawiałam się, że trudno mi będzie wyobrazić sobie, jaki będzie ostateczny efekt, gdyż otrzymam zbyt dużo rozpraszających informacji.

Chciałam, żeby pierścionek stał się głównym bohaterem zdjęcia. Zatem należało ściąć biały brzeg książki. Taki pas bieli jest silnym elementem przyciągającym uwagę i mógłby zdominować obraz. 

Cała reszta wynikała już z tej jednej decyzji. Chciałam, żeby pierścionek był w miarę na środku kadru, więc dopasowałam kompozycję do tego pierwszego cięcia.

Od razu widać, jak diametralnie może zmienić się zdjęcie w zależności od kadrowania. Nie ma nic złego w robieniu zdjęć w szerszej perspektywie i „obcinaniu” w komputerze. Niektórzy prostestują przeciwko takim technikom, jednak ja zupelnie nie rozumiem dlaczego. Obecne aparaty dają możliwość robienia ogromnych zdjęć, więc nawet kwestia potencjalnego spadku jakośći nie jest wytłumaczeniem.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-Background

Ponieważ zdjęcie miało być użyte do postów na FB i Instagramie, mojej znajomej bardzo zależało, żeby miało ono proporcje kwadratu lub było do kwadratu jak najbardziej zbliżone. Po namyśle, zdecydowalam się dodać czarny pasek u dołu zdjęcia, który później wykorzystałam do umieszczenia tam elementów graficznych.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-Frequency-Separation

Obrączka pierścionka była dość nierówna. O ile na ręku jest to praktycznie niezauważalne, a nawet dodaje uroku takiej biżuterii, to na zdjęciu wolałam odrobinę wyrównać jej powierzchnię.

Zrobiłam nową teczkę, którą nazwałam Frequency Separation. Do niej skopiowałam warstwę Background i nazwałam ją Color.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-Texture-w-technice-Frequency-Separation

Obrączka pierścionka była dość nierówna. O ile na ręku jest to praktycznie niezauważalne, a nawet dodaje uroku takiej biżuterii, to na zdjęciu wolałam odrobinę wyrównać jej powierzchnię.

Zrobiłam nową teczkę, którą nazwałam Frequency Separation. Do niej skopiowałam warstwę Background i nazwałam ją Color. Następnie ją również skopiowałam i nazwałam Texture. Warstwę dolną niezo rozmyłam (blur), a warstwę górną zmieniłam za pomocą Apply Image.
Dokładny opis tej techniki znajdziecie w tym wpisie: Jak zrobić Frequency Separation 

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-Texture-w-technice-Frequency-Separation

Do warstw kolor dodałam maskę, za pomocą której rozmycie nie zostało dodane do całej warstwy, a tylko do obrączki pierścionka.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-kopiowania-fragmentów-tła

Ponieważ tło za pierścionkiem wydawało mi się nieco zbyt czarne, postanowiłam dodać do niego kolorowe elementy, żeby nieco tą jednostajność rozbić. Skopiowałam dwukrotnie z warstwy Background fragment żółto-zielonego mazaja, a następnie za pomocą filtra: Distort – Wave zniekształciłam je. Następnie dodałam Filtr – Blur – Gaussion Blur.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-rozjaśniania-odbić

W kontekście calego zdjęcia pierścionek wydawał się zbyt ciemny, nie wybijał dostatecznie z tła. Dodalam warstwę Levels i rozjaśniłam go. Chcialam, żeby tło pozostało niezmienione, dlatego kliknęłam na ikonę maski na warstwie i odwóciłam ją (Inverse – Command+I (Mac) lub Ctr+I (PC), co spowodowało, że zmiana wprowadzone zmiany zostały ukryte, ale nie usunięte. Wybrałam narzędzie Brush, ustawiłam kolor krycia na biały i przezroczystość 60%. Malując po masce (na dużym zbliżeniu) pomału zaczęłam odsłaniać ten fragment zdjęcia, który chciałam rozjaśnić. 

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-wyostrzania-HighPass

Obrabiając zdjęcie, cały czas widziałam, że pierścionek jest nieostry, co mnie trochę denerwowało. Dodałam zatem już w tym momencie maskę wyostrzającą. Skopiowałam warstwę Background. Dodałam Filtr – Other – High Pass, a następnie zmoeniłam krycie na Overlay.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-z-ręcznie-rysowanymi-blikami-na-brzegach

Chciałam, żeby pierścionek był bardziej kontrastowy przez wydobycie blików. Materiał był wykończony na matowo, więc powierzchni mocno odbijających światło nie było. Skupiłam się zatem na krawędziach, które odbijały nieco światła.

Stworzyłam nową warstwę Levels, rozjaśniłam obraz, użyłam funkcji Inverse, żeby zakryć rozjaśnienie, a następnie pędzlem (Brush) zaczęłam malować po masce warstwy, żeby odkryć miejsca, które powinny być rozjaśnione.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-rozjaśniania-całego-zdjęcia

Kolejna warstwa – Levels jest zrobiona podobnie, jak dwie poprzednie warstwy. Z tą różnicą, że tutaj chcialam delikatnie rozjaśnić odbicie pierścionka w książce.

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-rozjaśniania-brzegów-obrączki

Ciągle brakowało mi wyrównania obrączki pierścionka oraz wyrażnych na niej blików. Zdjęcie zostało zrobione jednak w rozproszonym świetle, więc trudno oczywiście o jakieś mocne odbicia światła. Postanowaiłam zatem kilka namalować :)  

Stworzyłam nową warstwę, wybrałam pipetą kolor poprzez kliknięcie w miejscu, w którym oryginalnie występował interesujący mnie odcień. Zawsze lepiej jest pobrać próbkę koloru ze zdjęcia niż tworzyć je ręcznie. Kolory pobrane istnieją już w zdjęciu, więc mamy pewność, że będą dobrze w nim osadzone i nie będą wyglądały dziwnie. Nie zawsze to się udaje, czasem nie da się ominąć etapu tworzenia koloru ręcznie, ale zawsze dobrze jest przynajmniej spróbować :)

Mając stworzony kolor, wybrałam pędzel o małej średnicy i kryciu (przezroczystości) ok. 30-60% (zmieniane podczas pracy w tym zakresie) i namalowałam brzegi pierścionka oraz obrączki. 

O tym, jak tworzyć kolory, w jakich systemach są zapisywane, jak je rozjaśniać, żeby nadal były „osadzone” w zdjęciu, przeczytasz tutaj: O kolorach – podstawy 

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-rozjaśniania

Po wykonaniu tych wszystkich zabiegów, pierścionek nadal wydawał mi się za mało wyróżniony z tła. Stworzyłam więc nową warstwę Levels i postępował, jak poprzednio, żeby rozjaśnić sam pierścionek.

Niektórzy boją się tworzenia wielu warstw. Oczywiście nie można przesadzić, ale czasem (zwłaszcza w przypadku tzw. trudnych zdjęć) lepiej jest tworzyć kolejne warstwy, na których będziemy wprowadzać drobne zmiany, niż jedną globalną. Kolejne warstwy, nawarstwiają się :) więc powierzchnia, na której są nanoszone, nigdy nie jest idealna, a to znaczy, że całość wygląda znacznie bardziej naturalnie.


Post o wartstwach: Warstwy – jak po nich malować

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-zamiany-fragmentu-na-czarno-biały

Jak widzicie na zdjęciu, pierścionek jest już srebrny. Taki był w rzeczywistości. Niestety, ponieważ zdjęcie robione było w księgarni, pośród stosów kolorowych książek, ich kolor odbił się w fotografowanym przedmiocie. Większość przedmiotów pochłania kolor otaczającej je rzeczywistości. Łatwo to zauważyć w skórze ludzi fotografowanych w parku, lesie, czy wszędzie tam, gdzie jest dużo zieleni.Potem niestety trudno to usunąć :) 

Ja miałam ułatwione zadanie, bo pierścionek nie miał własnego koloru. Utworzyłam warstwę Black&white. Ustawiłam parametry tak, aby uzyskać odpowiedni kontrast. Następnie maskę ustawiłam na krycie (Invert), a następnie pędzlem i białym kolorem malowałam obszary, które chciałam odsłonić. W efekcie uzyskałam czarno-biały element na kolorowym tle. 

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-warstwa-zamiany-fragmentu-na-czarno-biały

Kolorowy pierścionek inaczej współgra z tłem niż czarno-biały. Być może lepiej było od razu na początku zamienić go na czarno-biały… Kto wie. W obróbce, pewnie podobnie, jak i w innych dziedzinach, nie ma jednej dobrej drogi. Zawsze jest kilka metod, które można użyć. Każdy ma swoje preferencje :)

Tak więc musiałam ponownie użyć warstwy Levels i rozjaśnić sam pierścionek. Mogłam też wejść w którąś wcześniej utworzoną warstwę Levels i tam dokonać zmiany. To zależy co kto woli :) Ja wolę tworzyć kolejną warstwę, tutaj pisałam dlaczego: Warstwy: jak po nich malować

Pierścionek-zdjęcie-w-Photoshopie-ostatnia-warstwa-edycji-dodanie-fontów-jako-nazwy-kolekcji-biżuterii

No i wykończenie, czyli nazwa kolekcji, z której pochodzi pierścionek. Stworzyłam warstwę tekstu, użyłam pięknego fontu Avenir i wybrałam dla niego kolor, który pojawia się gdzieś w tle zdjęcia.

 

Pierścionek pochodz z kolekcji Virginia, którą możecie zobaczyć na stronie autorki Maji Gasperowicz
www.majagasperowicz.com
www.facebook.com/majagasperowiczart

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *